Aktualności
Jednorazowy dodatek dla gospodarstw domowych
Dodatek dla gospodarstw domowych przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ciepła gospodarstwa domowego jest:
- kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane peletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy, albo
- kocioł gazowy zasilany skroplonym gazem LPG ( nie ziemnym), albo
- kocioł olejowy,
– zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561, 1576 i 1967), do dnia 11 sierpnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy.
Przez gospodarstwo domowe, rozumie się:
- osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo
- osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
W przypadku gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, jeden dodatek dla gospodarstw domowych przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem.
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest przyznawany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.
Jaka jest wysokość dodatku?
Dodatek dla gospodarstwa domowego wynosi jednorazowo:
- 3.000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe zasilany peletem drzewnym lub innym rodzajem biomasy, z wyłączeniem drewna kawałkowego;
- 1.000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia albo piec kaflowy, zasilane drewnem kawałkowym;
- 500 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł gazowy zasilany skroplonym gazem LPG;
- 2.000 złotych – w przypadku gdy głównym źródłem ciepła jest kocioł olejowy
Jaki termin na złożenie wniosku?
Wniosek o wypłatę dodatku składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 r.
Wnioski o wypłatę dodatku złożone po dniu 30 listopada 2022 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Gdzie złożyć wniosek?
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla mieszkańców gminy miejskiej Pruszcz Gdański można złożyć:
- w wersji papierowej, w Sekcji Świadczeń Rodzinnych, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pruszczu Gdańskim, przy ul. Niepodległości 9, w poniedziałek od 8:00 do 16:00 oraz od wtorku do piątku od 7:30 do 15:30, lub
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
WAŻNE: wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw.
- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła.
Do pobrania:
- Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych.
- Wniosek o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła.
Wspólnie zdecydujmy na co wydać 600 tys. zł
W dniach 5-19 września 2022 r. pruszczanie mogą zagłosować na projekty zgłoszone w ramach konsultacji dotyczących budżetu obywatelskiego. Do wyboru jest 20 różnych pomysłów, których szczegółowy opis znaleźć można na stronie www.bo.pruszcz-gdanski.pl. Zachęcamy do zaangażowania się w sprawy swojej okolicy, swojej dzielnicy, swojego miasta.
Wejdź teraz na www.bo.pruszcz-gdanski.pl i zagłosuj, to bardzo proste.
Co to są za projekty? Skąd wzięły się te pomysły?
Wszystkie projekty zgłoszone zostały przez mieszkańców Pruszcza Gdańskiego w pierwszej połowie tego roku, konsultacje budżetu obywatelskiego opierają się w całości na aktywności i zaangażowaniu pruszczan. Z miejskiego budżetu wydzielono kwotę 600 tys. zł i decyzja, na co ją przeznaczyć należy właśnie do mieszkańców miasta. Ze zgłoszonych projektów wybrano te, które po ocenie zespołu ds. budżetu obywatelskiego są możliwe do realizacji. W głosowaniu możemy wybrać 5 różnych projektów, którym dajemy punkty od 5 do 1.
Kiedy zagłosować?
Głosowanie odbywa się od 5 do 19 września 2022 r.
Jak mogę oddać głos?
Swój głos można oddać na dwa sposoby:
- Online - osoby korzystające z Internetu będą mogły poprzeć swoich faworytów online, wchodząc na stronę www.bo.pruszcz-gdanski.pl i tam wypełniając odpowiedni formularz.
- Offline - prowadzone będzie także głosowanie metodą tradycyjną, papierową. Wypełniony papierowy formularz (kartę głosowania) będzie trzeba złożyć w Biurze Podawczym Urzędu Miasta lub wysyłać pocztą na adres: ul. Grunwaldzka 20, 83-000 Pruszcz Gdański (liczy się data stempla pocztowego). Formularz można ściągnąć ze strony bo.pruszcz-gdanski.pl/lub pobrać z Biura Podawczego Urzędu Miasta Pruszcz Gdański (ul. Grunwaldzka 20). Należy pamiętać, że niezależnie od metody głosowania, będzie można to zrobić dopiero od 5 września 2022 r.
Głosować może każdy mieszkaniec miasta Pruszcz Gdański, niezależnie od wieku.
Podczas głosowania wybieramy 5 różnych projektów i nadajemy od 1 do 5 punktów.
W tym roku zagłosujesz także w plenerze!
Specjalnie dla mieszkańców na terenie miasta pojawią się także mobilne punkty do głosowania, będzie można z nich skorzystać:
- w sobotę 10.09.2022 r. w godz. 12:00-16:00 w parku w centrum miasta przy ul. Mickiewicza,
- w niedzielę 11.09.2022 r. w godz. 12:00-16:00 na terenie rekreacyjnym na Osiedlu Bursztynowym.
Materiały dostępne w punktach pozwolą na zapoznanie się z wszystkimi projektami oraz zagłosowanie poprzez formularz online na wybrane zadania. Plenerowym punktom towarzyszyć będą atrakcje – rodzinna fotobudka, animacje balonowe oraz brokatowe tatuaże.
Poniżej prezentujemy listę projektów, po szczegóły zapraszamy na www.bo.pruszcz-gdanski.pl
Projekt nr 1: Usuwanie jemioły z drzew w Pruszczu Gdańskim.
Projekt nr 5: Doposażenie placu zabaw przy ulicy Gałczyńskiego/Korzeniowskiego.
Projekt nr 7: Zdroje wody pitnej przy miejskich punktach aktywności fizycznej.
Projekt nr 8: Bezpieczne i zadaszone wiaty rowerowe w kluczowych punktach miasta Pruszcz Gdański.
Projekt nr 11: Kampania społeczna o uprzejmym ruchu drogowym.
Projekt nr 12: Doposażenie terenów Parku Kulturowego Faktoria o stoły piknikowe z ławkami oraz leżaki.
Projekt nr 13: Muzyczny plac zabaw na terenie Faktorii.
Projekt nr 14: Światło dla aktywnych – bezpieczna droga dla rowerzystów i rolkarzy.
Projekt nr 15: Profesjonalna Siłownia Zewnętrzna w Pruszczu Gdańskim.
Projekt nr 16: Linarium. Budowa miejsca otwartej strefy aktywności.
Projekt nr 18: Zamgławiacze (mgiełki wodne) na terenie Faktorii.
Projekt nr 19: Ogród deszczowy w mieście Pruszcz Gdański.
Projekt nr 20: Tor do gry w bule.
Projekt nr 21: Elektroniczne słupy ogłoszeniowe.
Projekt nr 23: Park kieszonkowy przy dawnej szkole mleczarskiej.
Projekt nr 25: Ławeczka dla seniora... i nie tylko.
Projekt nr 26: Iluminacja świąteczna Kanału Raduni.
Projekt nr 27: Wyposażenie miejskich placów zabaw w dodatkowe lub nowe urządzenia zabawowe.
Projekt nr 28: Więcej drzew w Pruszczu Gdański.
Projekt nr 30: Doświadczalny Park w Pruszczu Gdańskim.
DODATEK WĘGLOWY
Co to jest dodatek węglowy i komu przysługuje?
Przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561 i 1576).
Przez paliwa stałe rozumie się węgiel kamienny, brykiet lub pelet zawierające co najmniej 85% węgla kamiennego.
WAŻNE:
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku węglowego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Czy przyznanie dodatku uzależnione jest od kryterium dochodowego?
Nie.
Kto może złożyć wniosek?
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy. Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku węglowego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Jaka jest wysokość dodatku?
Dodatek węglowy dla gospodarstwa domowego, wynosi 3.000 złotych jednorazowo.
Jaki termin na złożenie wniosku?
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 r.
Wnioski o wypłatę dodatku węglowego złożone po dniu 30 listopada 2022 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Gdzie złożyć wniosek?
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla mieszkańców gminy miejskiej Pruszcz Gdański można złożyć:
- w wersji papierowej, w Sekcji Świadczeń Rodzinnych, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pruszczu Gdańskim, przy ul. Niepodległości 9, w poniedziałek od 8:00 do 16:00 oraz od wtorku do piątku od 7:30 do 15:30, lub
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
W przypadku złożenia wniosku o wypłatę dodatku węglowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.
Dodatkowe informacje:
- Dodatek węglowy nie przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, na potrzeby którego zostało zakupione paliwo stałe, po cenie i od przedsiębiorcy, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. Poz. 1477).
- Przyznanie dodatku nie wymaga wydania decyzji, lecz przesyłania wnioskodawcy informacji o przyznaniu dodatku węglowego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej, o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku węglowego.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym ( Dz. U. z 2022 r. poz. 1692).
- Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku węglowego ( Dz. U. z 2022 r. poz. 1712).
Do pobrania:
- klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych.
- wniosek o wypłatę dodatku węglowego.
Co to jest dodatek węglowy i komu przysługuje?
Przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561 i 1576).
Przez paliwa stałe rozumie się węgiel kamienny, brykiet lub pelet zawierające co najmniej 85% węgla kamiennego.
WAŻNE:
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku węglowego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Czy przyznanie dodatku uzależnione jest od kryterium dochodowego?
Nie.
Kto może złożyć wniosek?
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy. Na potrzeby składania wniosków o wypłatę dodatku węglowego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Jaka jest wysokość dodatku?
Dodatek węglowy dla gospodarstwa domowego, wynosi 3.000 złotych jednorazowo.
Jaki termin na złożenie wniosku?
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 r.
Wnioski o wypłatę dodatku węglowego złożone po dniu 30 listopada 2022 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Gdzie można złożyć wniosek?
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla mieszkańców gminy miejskiej Pruszcz Gdański można złożyć w formie:
- papierowej:
Sekcja Świadczeń Rodzinnych, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pruszczu Gdańskim, przy ul. Niepodległości 9, w poniedziałek od 8:00 do 16:00 oraz od wtorku do piątku od 7:30 do 15:30, lub, - elektronicznie:
za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
W przypadku złożenia wniosku o wypłatę dodatku węglowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub uwierzytelnia z wykorzystaniem profilu zaufanego.
Dodatkowe informacje:
- Dodatek węglowy nie przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, na potrzeby którego zostało zakupione paliwo stałe, po cenie i od przedsiębiorcy, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. Poz. 1477).
- Przyznanie dodatku nie wymaga wydania decyzji, lecz przesyłania wnioskodawcy informacji o przyznaniu dodatku węglowego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej, o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę dodatku węglowego.
Szczegółowe informacje dostępne w zakładce: DODATEK WĘGLOWY
Dodatek mieszkaniowy – ogólne informacje
Dodatek mieszkaniowy to świadczenie dedykowane dla osób, których sytuacja finansowa pogorszyła się lub które ze względu na swoje niskie dochody nie są w stanie ponosić wydatków za lokal.
Dla kogo jest dodatek mieszkaniowy, a także ile wynosi taki dodatek?
O dodatek mieszkaniowy ubiegać się może każdy – niezależnie od tego, czy mieszka w mieszkaniu komunalnym, spółdzielczym, własnościowym, czy nawet w domu prywatnym. Istotny jest jedynie niski dochód, metraż zajmowanego lokalu i tytuł prawny do lokalu. O dodatek występuje się raz na pół roku (ale można go otrzymać dowolną ilość razy – tak długo jak jest potrzebny). Decyzja o jego przyznaniu zależy od dochodu rodziny i wysokości opłat za zajmowany lokal, może zmniejszyć koszty utrzymania mieszkania nawet o kilkaset złotych. Jest więc znaczącym wsparciem.
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego – wypełniony i potwierdzony przez zarządcę domu.
- Deklaracja o wysokości dochodów gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku.
- Zaświadczenie potwierdzające wysokość dochodów - za okres 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku.
- Dokumenty potwierdzające uzyskiwanie innego dochodu (np. kopia wyroku sądu o przyznaniu alimentów, aktualne decyzje o przyznaniu zasiłków z pomocy społecznej, renty, emerytury ZUS, KRUS, Wojskowe Biuro Emerytalne).
- Aktualny aneks wysokości opłat za lokal za miesiąc poprzedzający dzień złożenia wniosku.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Termin załatwienia sprawy do jednego miesiąca. Wniosek złożony w danym miesiącu z przyznaniem dodatku mieszkaniowego od następnego miesiąca.
Miejsce złożenia dokumentów od 1 lipca 2022 r. :
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Pruszczu Gdańskim
ul. Niepodległości 9
83-000 Pruszcz Gdański
Sekcja Świadczeń Rodzinnych
tel. +48 58 692-17-30
Inne informacje, uwagi, wskazówki:
Aby ubiegać się o przyznanie dodatku mieszkaniowego należy spełniać jednocześnie wszystkie trzy warunki:
1. Średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym wynosi:
Gospodarstwo jednoosobowe - 40 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
Gospodarstwo wieloosobowe - 30 % przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
2. Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego*
Ilość osób w gospodarstwie domowym | Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu |
dla 1 osoby | 35,0 m2 |
dla 2 osób | 40,0 m2 |
dla 3 osób | 45,0 m2 |
dla 4 osób | 55,0 m2 |
dla 5 osób | 65,0 m2 |
dla 6 osób | 70,0 m2 |
dla każdej kolejnej osoby | dla każdej kolejnej osoby zwiększa się o 5,0 m2/os. |
* Normatywną powierzchnię powiększa się o 15,0 m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, a osoba zamieszkuje w gospodarstwie wieloosobowym.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż:
1) 30% albo
2) 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.
3. Tytuł prawny do zajmowanego lokalu:
najem,
podnajem,
spółdzielcze prawo do lokalu (lokatorskie lub własnościowe),
własność innego lokalu mieszkalnego,
bez tytułu prawnego, ale oczekujący na dostarczenie przysługującego lokalu zamiennego lub socjalnego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Do pobrania:
- Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego
- Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych
- Druk – zaświadczenie o zarobkach
- Deklaracja o wysokości dochodów
- Oświadczenie zarządcy/właściciela