6 sierpnia wygasły przepisy, na podstawie których z mocy prawa wydłużony został okres obowiązywania orzeczeń o niepełnosprawności lub jej stopniu.

Dotyczy to orzeczeń, których termin ważności upłynął w czasie pandemii (a dokładnie od 8 marca 2020 r. do 5 sierpnia 2023 r.), ale został przedłużony na podstawie tzw. przepisów covidowych.

Orzeczenia te będą traciły ważność stopniowo, w trzech terminach, w zależności od tego, kiedy pierwotnie miały utracić swoją ważność. Pierwszy termin upłynie 31 grudnia tego roku. Osoby, które posiadają przedłużone orzeczenia, będą musiały wystąpić o wydanie nowego dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność.

Orzeczenie straci ważność!

Orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności, których termin ważności będzie upływał po 6 sierpnia 2023 r. nie będą już przedłużane z urzędu. Ich ważność skończy się w terminie określonym w orzeczeniu.
Orzeczenia, których termin ważności upłynąłby:

  1. 31 grudnia 2020 r. – zachowają ważność do 31 grudnia 2023 r.
  2. od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. – zachowają ważność do 31 marca 2024 r.
  3. od 1 stycznia 2022 r. do 5 sierpnia 2023 r. – zachowają ważność do 30 września 2024 r.

Przedłużone orzeczenia są ważne jednak nie dłużej niż do wydania nowego orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności. Nie trzeba czekać do wyznaczonych terminów. Wniosek o wydanie nowego orzeczenia możesz złożyć już teraz.

Orzeczenia, których termin ważności upłynął po 6 sierpnia 2023 r.
Orzeczenia te nie będą już wydłużane z mocy prawa. Aby otrzymywać dalej świadczenie należy uzyskać nowe orzeczenie. Następnie w terminie 3 miesięcy od jego wydania konieczne jest złożenia wniosku o świadczenie np. zasiłek pielęgnacyjny, świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy czy dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego.

Świadczenie zostanie przyznane z wyrównaniem od miesiąca złożenia wniosku o  wydanie orzeczenia. Zasady te obowiązywały przed ogłoszeniem stanu epidemii i teraz ponownie będą miały zastosowanie.

 

 

Przydatne linki


efs
 
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
 
sejm
 
mrpips
 
bip
 
ohp
 
Portal Pomocy Społecznej
 
niebieska linia
 
UM Pruszcz Gdański
 

Dane adresowe

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

ul. Niepodległości 9
83-000 Pruszcz Gdański
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 58 682 27 55

napisz do nas korzystając z formularza

Deklaracja dostępności.

Numer konta bankowego:
Bank Spółdzielczy Pruszcz Gdański
08 8335 0003 0121 1742 2000 0001

Godziny pracy

MOPS
pon. 8:00-16:00
wt.-pt. 7:30-15:30

Świadczenia rodzinne
pon. 8:00-16:00
wt.-pt. 7:30-15:30

Dom Dziennego Pobytu
pon.-pt. 8:00-15:00

Świetlica socjoterapeutyczna
pon.-pt. 15:00-18:00

Telefony kontaktowe

Sekretariat
58 682 27 55
58 692 17 10

Faks
58 692 17 18

Księgowość
58 692 17 26

Kasa
58 692 17 11

Sekcja Świadczeń Rodzinnych
58 692 17 30
58 683 43 29

Fundusz Alimentacyjny
58 692 17 29

Pracownicy socjalni
58 692 17 17
58 692 17 20
58 692 17 23
58 692 17 25